פירוש חלומות על פי היהדות

פירוש חלומות על פי היהדות

לחלומות, אותם מראות דמיוניים אותם אנו רואים מתוך שינה, יש חלק חשוב מאוד בהיסטוריה האנושית. חלק גדול מסיפורי התנ"ך מבוססים על חלומות וכן פרקים נרחבים בתורת הפסיכולוגיה בת זמננו. רבים מאיתנו מתייחסים לחלומות בביטול ולא לוקחים אותם ברצינות, בעוד אחרים מתייחסים לחלומות ברצינות תהומית. מאמר זה יעסוק בעמדת היהדות והקבלה בנושא החלומות ובנושא פירוש החלומות. על פי דברי חז"ל העוסקים בנושא החלומות, קיימים שלושה סוגי חלומות: חלום דמיון, חלום על ידי שד וחלומות אמיתיים.

חלום דמיון - על פי הגמרא, אנו חולמים בלילה על הדברים המעסיקים את המחשבות שלנו בשעות ביום. על פי זיגמונד פרוייד, החלומות שלנו נותנים דרור לפחדים ורצונות, אשר אנו חוששים להרגיש בשעות הערות. בחלק מהמקורות ניתן למצוא התייחסות לקשר שבין מה שאוכל האדם לפני לכתו לישון, לבין החלומות שיפקדו אותו. על פי הגמרא, חלומות הדמיון הם החלומות הנפוצים ביותר.

חלום על ידי שד – הגמרא מציינת כי ישנם חלומות המגיעים על ידי שדים. על פי המקורות, אחת הפעילויות החביבות ביותר על שדים, היא הצקה לבני האדם, לכן הם מראים לבני האדם חלומות מפחידים. במידה ובני האדם מתייחסים לחלומות ברצינות, השדים רואים בכך הצלחה וחוזרים לעשות זאת פעמים נוספות.

חלומות אמיתיים – על פי הגמרא, חלום אחד מתוך שישים חלומות הוא חלום המבשר על דברים טובים או על דברים רעים העומדים לקרות. על פי הקבלה, נשמתו של האדם מורכבת מחמישה חלקים וכאשר הוא ישן, ארבעה מהם עולים מעלה ומביאים משם מידע חיוני ואמיתי. אולם לדברי אותם מקורות, גם בחלומות אמיתיים מתקיימת השפעה של הנפש, שהיא החלק האחד שנשאר בגופו של האדם בשעה שהוא ישן.